Modoc’s Lenneke over interim HR opdrachten
Niet ieder bedrijf heeft een HR afdeling of een HR specialist in huis. Zeker de kleinere ondernemingen zijn vanuit een passie of een businesskans opgestart, waarbij het werkgeverschap er later bij is gekomen. Omdat het werkgeverschap een continue proces is en je dit er niet ‘even bijdoet’, is een van onze experts Lenneke regelmatig bij verschillende organisaties te vinden. Als Interim HR Adviseur neemt ze HR vraagstukken op zich en zet ze een stabiele basis neer. Ze stelt zich graag aan je voor!
Hi Lenneke, je bent een bekend gezicht bij Modoc, maar wil je jezelf nog even kort voorstellen?
Ja zeker! Ik ben Lenneke en sinds begin dit jaar 5 jaar in dienst bij Modoc. Waar ik me eerder bezighield met administratieve processen van HR ligt mijn focus nu veel meer op aandacht voor mijn collega’s. Denk aan talentmanagement en duurzame relaties. Hiermee ben ik sparringpartner van Linda en Marleen binnen het werkgeverschap van Modoc. In deze jaren heb ik mezelf ook extra ontwikkeld binnen mijn vakgebied, door het volgen van diverse opleidingen. Denk bijvoorbeeld aan Personeelsmanagement HRM, NLP en op dit moment ben ik bezig met Systemisch coachen.
Ik heb het geluk dat ik mijn werkzaamheden ook bij klanten mag uitvoeren. Soms in een interim rol, als gesprekspartner voor medewerkers en leidinggevende. Ook ben ik actief binnen individuele- en teamontwikkeling waar de focus ligt op persoonlijk en professioneel ontwikkelen. Mijn overtuiging is dat die twee hand in hand gaan. Doordat we bij Modoc met collega’s met verschillende expertises werken leren we van elkaar.
Je geeft aan dat je zowel HR Adviseur bent binnen Modoc, als ook bij klanten. Hoe vind je deze combinatie?
Ik vind het heel leuk en het vraagt om goed agendamanagement. Het leuke zit hem in de diversiteit aan mensen die je ziet en spreekt. Verschillende bedrijfsculturen met een diversiteit aan uitdagingen, wensen en behoeftes aan zowel werkgevers als werknemers kant.
Ondernemers hebben met veel passie en toewijding een succesvol bedrijf opgebouwd, bijzonder om daar in de keuken te mogen kijken en het vertrouwen te krijgen om met HR aan de slag te gaan. Boeiend om gedrag te zien en mensen te horen over hun werk. Hoe kan je een medewerker in beweging krijgen om doelen (groot of klein) waar te maken?
Ook heel verhelderend soms: wat bij Modoc zo vanzelfsprekend is is bij een ander bedrijf ver van het bed show. Het zet jezelf dus ook iedere keer weer op scherp wat er nog in ontwikkeling is.
Als we inzoomen op de interim opdrachten, wat voor soort vraagstukken liggen er vaak bij werkgevers waar jij op inspringt?
Dat verschilt echt. In een van mijn huidige opdrachten loop ik een jaar lang één dag in de week mee. Dan ben je in de gelegenheid om grondig een HR fundament weg te zetten én te implementeren, een band op te bouwen met medewerkers.
Bij een andere ondernemer ben ik veel meer in het moment een sparringspartner en voer ik bijvoorbeeld de ontwikkelgesprekken, nemen we assessments af en bespreken we dit. In de huidige arbeidsmarkt ligt de focus op het behouden en benutten van medewerkers en daar een bijdrage in kunnen leveren. Medewerkers spreken en hun talenten naar boven halen is dan een van de belangrijkste onderdelen om mee aan de slag te gaan.
Hoe ziet zo’n interim HR-traject er vaak uit?
De HR trajecten bouwen we in de basis altijd hetzelfde op. We starten altijd met een kennismaking met de directie en de medewerkers. Zij zíjn het bedrijf en vanuit daar kunnen we de behoeftes ophalen. Als we dit in kaart hebben gebracht, maken we een doorvertaling naar een plan van aanpak met een advies. Wat is er nodig om vanuit daar vertrouwen te winnen?
Het kan weleens voorkomen dat een organisatie met een bepaald vraagstuk komt, maar zodra we de gesprekken hebben gevoerd, adviseren we om met een ander onderwerp (eerst) aan de slag te gaan.
Zijn er ook vraagstukken of onderwerpen waar jij liever niet mee aan de slag gaat?
Als het enkel het bedenken is en we het niet zelf mogen uitvoeren, dan past het wat minder bij ons. Ik wil graag de behoefte ophalen of toetsen aan zowel de werkgever- als werknemerskant en dan adviseren en uitvoeren. Weten of het aanslaat en inspelen op de behoefte, evalueren, reflecteren, bijstellen en door. Zo kunnen we écht van toegevoegde waarde zijn.
Ik vind het daarbij ook van belang dat de directie of leidinggevende écht vertrouwen heeft en HR op waarde schat. We zijn een gelijkwaardige partner waarbij we onze expertise inzetten.
Learning by doing is een quote die voor Modoc niet onbekend is. Hoe sta jij hier tegenover als het gaat om je rol als interim HR Adviseur?
Ik kom bij nieuwe organisaties binnen met verschillende vraagstukken. Ik moet hier af en toe ook uit mijn comfortzone stappen. Als ik dan het vertrouwen krijg om dit te doen, dan groei je gezamenlijk verder om ambities en doelen waar te maken. Dat ervaar ik zelf bij Modoc ook zo.
Wat zou je werkgevers mee willen geven als reden om met een interim HR Adviseur aan de slag te gaan?
Een interim HR Adviseur komt met een frisse blik in je organisatie. Iemand met een duidelijke opdracht, focus en geen andere belangen. In de samenwerking met Linda en Marleen ben ik positief kritisch en dit ben ik ook richting een opdrachtgever. HR doe je er naar mijn mening niet even bij, maar vraagt om een langdurige, duurzame én oprechte aanpak.
Met thema’s als vitaliteit, werkgeluk, ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap een stevige positie te geven, draag je bij aan organisatiedoelstellingen. Voor HR is er wat mij betreft geen quick fix maar het gaat om de lange termijn visie en investering op werkgeverschap. HR is vooral heel leuk!