Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

Snelheid VS kwaliteit in het recruitmentproces

Carlijn Balink

Snelheid is key, toch?

Er bestaan in de recruitmentwereld verschillende meningen en visies op snelheid. Vanuit de bureauzijde wordt er namelijk door de klant op twee manieren gereageerd op snelheid in het wervingsproces.

  1. Snelheid wordt gezien als geen kwaliteit of als te veel geld betalen voor het werk dat is verricht.
  2. Snelheid wordt gezien als een must voor een bureau. Als er binnen een week nog geen professional is voorgesteld, wordt er getwijfeld aan de recruiters en het werk.

 

Verwarrend, vind je niet?

Op allebei de visies hebben wij ook zeker een antwoord. Want snelheid kán heel goed zijn, maar kán juist ook een valkuil zijn. We leggen uit waarom.

 

Statement 1: snelheid is geen kwaliteit

Op het eerste statement kunnen we juist trots reageren. Snelheid in dit geval is een hele goede voorbereiding met het opbouwen van een kwalitatieve database. We spreken dagelijks professionals voor specifieke functies, maar ook professionals die aan het oriënteren zijn op de arbeidsmarkt. We hebben uitgebreid met ze kennisgemaakt, nadat we ze via onze werving en searching hebben weten te bereiken. Als er dan een vacature voorbij komt die perfect aansluit op de wensen van deze professional, kunnen we snel handelen. Ideaal voor de klant én kandidaat.

In dit geval is er evenveel werk gedaan als wanneer we het proces zouden omdraaien en vanuit de vacature zouden gaan kijken. Snelheid is in dit geval dus niet minder kwaliteit of minder werk.

 

Statement 2: snelheid is een must voor bureaus

Het tweede statement zegt juist het tegenovergestelde, dat we sneller moeten handelen. Snelheid is niet altijd beter. Wij zeggen bij Modoc regelmatig ‘vertragen = versnellen’. Door in sommige gevallen juist de tijd te nemen om extra te doorgronden wat bij een klant past of welke ambities en kwaliteiten professionals hebben, kun je voor de lange termijn een goede match maken. Hier zoomen we graag nog extra op in.

Assessmentleverancier Thomas International deelt cijfers waarin naar voren komt dat 60% van de nieuwe medewerkers na 6 maanden alweer vertrekt. De analyse die hierbij komt kijken is dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aan snelheid in het recruitmentproces, waarbij de kwaliteit nog weleens uit het oog dreigt te verliezen.

Met kwaliteit voor de juiste bemiddeling bedoelen we niet het vinden van iemand met een perfect CV of het schaap met de vijf poten, maar iemand met de juiste skills om een functie op te pakken. En daardoor dus beter past op de functie en een langere arbeidsrelatie heeft met de organisatie.

 

Hogere tijd-tot-productiviteit bij een snel proces

Uit ditzelfde onderzoek van Thomas International blijkt dat organisaties die meer waarde hechten aan soft skills in de selectie zeggen dat het langer duurt om mensen te vinden die aan hun eisen voldoen. Het zorgt voor een hogere time-to-hire als er een tekort is aan de geschikte soft skills voor de vacature. Aan de andere kant zien we juist dat er een hogere tijd-tot-productiviteit is als er niet gekeken is naar soft skills, maar alleen naar de werkgeschiedenis en hard skills van een kandidaat. Daar wint kwaliteit het dus van snelheid.

Met de focus op soft skills gaat het wervingsproces wellicht wat trager, maar zorgt het aan de andere kant juist voor een snellere onboarding en een snellere productiviteit. Met als belangrijkste gevolg een duurzame arbeidsrelatie.

De tijd zit hem hierin in het afnemen van assessments om te testen wat bijv. iemand zijn leervermogen is en waar iemand goed in is of juist minder sterk. Zeker als het ook gaat om hele schaarse profielen, zal de werving minder snel gaan omdat deze doelgroep in het algemeen al lastig te bereiken is.

 

Bureau VS Corporate

Als het gaat om snelheid en om kwaliteit zien we ook verschillen aan de bureauzijde en aan de klantzijde/corporatezijde. Snelheid wordt aan de corporate kant vaker gezien als iets positiefs. Er is een probleem, een pijnpunt, en die moet snel opgelost worden. Vanuit eigen werving een nieuwe collega vinden, het liefst snel, resulteert in een succesmoment voor de HR afdeling.

Uit cijfers van Stand van Werven 2023 is gebleken dat juist de corporate kant het werven op basis van soft skills minder als prioriteit ziet dan de bureaus. Het gaat hier om 38% van de bureaus die dit als prioriteit heeft staan, tegenover slechts 18% aan de corporate zijde. Snelheid en kwaliteit mogen dus zeker samengaan, maar wat ons betreft is kwaliteit ALTIJD het belangrijkste.

Samen aan de slag met jouw recruitmentproces?

Linda van Wensen