Vijf redenen om met Recruitment Process Outsourcing (RPO) aan de slag te gaan
In de huidige, competitieve arbeidsmarkt staan veel organisaties voor grote uitdagingen als het gaat om het aantrekken van talent. De ‘war for talent’, zoals het zo mooi genoemd wordt. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen binnenhaalt, snel kunt inspelen op veranderende personeelsbehoeften en tegelijkertijd je wervingsproces efficiënt houdt? Een oplossing die steeds vaker wordt ingezet, is Recruitment Process Outsourcing (RPO).
Wat is Recruitment Process Outsourcing (RPO)?
Recruitment Process Outsourcing (RPO) is een strategische samenwerking waarbij een externe partner wordt ingehuurd om (een deel van) het recruitmentproces te beheren. Dit kan variëren van het sourcen van kandidaten tot en met de onboarding van nieuwe medewerkers. In plaats van dat je als organisatie alles intern uitvoert, wordt een gespecialiseerde RPO-partner verantwoordelijk voor het recruitmentproces.
RPO kan op verschillende manieren worden ingezet. Denk hierbij aan het volledig uitbesteden van het wervingsproces: van vacatureplaatsing tot aan aanname en soms zelfs tot en met de onboarding van een nieuwe medewerker. Maar RPO kan ook op projectmatige basis worden ingezet. Hierin kun je denken aan een deel van het recruitmentproces, bijvoorbeeld alleen het search gedeelte óf alleen het voeren van de kennismakingsgesprekken. Bij Modoc noemen we RPO ook wel onze interim HR oplossingen of interim Recruitment.
De voordelen van RPO voor jou als organisatie
Er zijn diverse redenen waarom een organisatie zou kiezen voor RPO. Laten we de belangrijkste voordelen bespreken.
- Efficiëntieverbetering en kostenbesparing
Een van de grootste voordelen van RPO is de verbetering van de efficiëntie. Doordat (recruitment)specialisten het recruitmentproces beheren, worden wervingsactiviteiten vaak sneller en met meer focus uitgevoerd. Dit resulteert in kortere doorlooptijden, een betere invulling van vacatures en lagere kosten per hire.
- Toegang tot expertise en technologie
Wat daarbij nog een groot voordeel is van RPO, is de toegang tot innovatieve recruitmenttools en uitgebreide kennis van de arbeidsmarkt. Vaak is dit, zeker bij kleinere organisaties, niet aanwezig. Je kunt hierbij denken aan tools als een ATS (Applicant Tracking System), premium LinkedIn accounts, arbeidsmarktrapportages en natuurlijk AI die helpen bij het matchen van vacatures en professionals. We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van deze tools én uiteraard het persoonlijke contact helpend zijn om tot de geschikte nieuwe collega te komen.
- Schaalbaarheid en flexibiliteit
Waar de grotere bedrijven in Nederland vaak continue werven naar nieuw talent, zien we bij kleinere organisaties dat er meer gehandeld wordt naar behoefte in het moment. Door middel van het inzetten van RPO, kun je flexibel handelen bij de vraag die ontstaat in de organisatie. Met de interim oplossingen worden capaciteitsproblemen binnen HR en Recruitment opgelost. Ze kunnen schaalbaar ingezet worden, dus wanneer er een piek is, wordt er ingesprongen op deze behoefte en kan er ook gemakkelijk weer afgeschaald worden waar nodig.
- Kwaliteit
Doordat een RPO-partner of Interim Recruiter toegang heeft tot een breed netwerk van professionals in de regio en gebruik maakt van tools en data gericht op recruitment en werving, resulteert dit in betere hires. Natuurlijk is hier een goede samenwerking tussen het bedrijf en de Recruiter van essentieel belang. De cultuur van een organisatie moet matchen met de professional en andersom moeten de skills van de professional passend zijn bij de rol die de organisatie open heeft staan. Dit moet goed overgebracht worden, zodat de juiste match gemaakt kan worden. Wanneer deze samenwerking gelijkswaardig is en verwachtingen helder zijn, zal de kwaliteit van het nieuw aangetrokken talent hoger liggen. Met als uitkomst minder verloop en daarmee minder wervingskosten op langere termijn.
- Verbetering van employer branding en candidate experience
Onderscheidend zijn als werkgever om professionals aan je te binden is geen nieuwtje meer. Een positieve candidate experience en een sterk employer brand kunnen het verschil maken in het aantrekken van talent. Door de interim oplossingen/RPO krijg je hulp bij het opzetten van een professioneel en stabiel wervingsproces dat professionals een positieve indruk geeft van jouw organisatie.
Een goed ontwikkelde employer branding-strategie kan ervoor zorgen dat jouw organisatie wordt gezien als een aantrekkelijke werkgever in de markt, wat weer leidt tot meer (open) sollicitaties van geschikte kandidaten.
RPO voor het MKB
RPO is niet alleen geschikt voor grote bedrijven. Hoewel multinationals vaak de grootste afnemers van RPO-diensten zijn, kunnen juist ook MKB’ers profiteren van deze aanpak. Dit geldt vooral voor organisaties die snel moeten schakelen, kampen met wervingsuitdagingen of geen groot intern recruitmentteam hebben.
Vanuit Modoc gaan we juist graag aan de slag met de ondernemers die het belang van HR en Recruitment inzien, maar niet de kennis, capaciteit of tools hebben om er serieus mee aan de slag te gaan. Als gelijkwaardige partners kijken we naar wat jouw organisatie echt nodig heeft en niet alleen naar wat je van ons vraagt. Op die manier zetten we onze expertise in om tot het juiste resultaat te komen. Maatwerk is hierin van belang: one-size-fits-no-one.