Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

Modoc’s expert Stephanie over haar rol als HR Projectmanager

Stephanie de Roo

Het onderdompelen in diverse HR thema’s, is wat Modoc’s expert Stephanie dagelijks doet. Als HR Projectmanager zit ze bij werkgevers om de tafel en is zelfs tijdelijk onderdeel van hun teams om met verschillende HR onderwerpen aan de slag te gaan. Ze neemt je graag mee in haar verhaal, waar ze blij van wordt, waar haar expertise ligt en hoe ze dit aanpakt. Maak kennis met Stephanie!

Wij maken graag eens kennis met je. Wil je jezelf eens kort introduceren?

Ik ben Stephanie de Roo, inmiddels 9 jaren in dienst bij Modoc. In 2015 de organisatie binnen gekomen als Intercedent en doorgegroeid naar Teammanager voor onze locatie in Tholen.  Zodoende ken ik de uitdagingen in de rol van leidinggevende en dit komt nog wel eens van pas in mijn huidige functie. Sinds 3 jaar ben ik HR Projectmanager.

 

Je geeft aan nu te werken als HR Projectmanager, waarbij je zowel kortstondige projecten doet, als ook voor langere tijd interim bij een klant zit. Kun je wat toelichting geven over de projecten? Welke onderwerpen komen daarin vaak aan bod?

Het is een hele gevarieerde rol, waarbij dit jaar de focus lag op interim HR-advies projecten. De ene interim HR opdracht is de andere niet en geheel afhankelijk van de vraag van de opdrachtgever. Soms krijgen we carte blanche (het allerleukste!), dan liggen er concrete HR-vraagstukken en in weer een andere opdracht houden we de afdeling draaiende tijdens het zwangerschapsverlof van de “eigen” HR adviseur.

Ik spreek vanuit we, omdat bij dergelijke opdrachten vaak een projectteam van Modoc betrokken is. Zij het voor of achter de schermen. Hierbij heb je altijd wel één of soms twee vaste gezichten, waardoor de klant weet met wie ze schakelen.

En dan is er nog de afwisseling met kortstondige projecten. Mijn recentste ervaring hierin ging over het opzetten van een complete gesprekscyclus en het laten landen van deze cyclus binnen de organisatie. Hier zocht ik de samenwerking op met één van Modoc’s business/leiderschapscoaches.

 

Als je interim bij een klant zit voor een recruitmentvraagstuk. Hoe gaat dit dan precies?

We nemen dan het volledig recruitmentstuk uit handen. Van wervende teksten schrijven tot afronding van het sollicitatieproces en alle stappen die daartussen zitten. Mijn recruitmentachtergrond bij Modoc komt dan goed van pas. Daarnaast heeft Modoc de nodige tooling in huis; o.a. LinkedIn Seats, doelgroep analyses, CV databases. Het helpt om een team van experts achter je te hebben staan. Zo haak ik geregeld mijn collega’s van Arbeidsmarktcommunicatie aan, als de zoektocht of het werkgeversmerk an sich een groter bereik nodig heeft.

 

Wanneer is het voor een werkgever van toegevoegde waarde om jou als interim adviseur in te huren?

Je kunt aan Modoc denken wanneer:

  • Er uitdagingen zijn in capaciteit;
  • Je aan de slag wilt met professionalisering van HR;
  • Er specialisme benodigd is;
  • Je aan de voet staat van een (groot of klein) verandertraject.

"Als alle HR tools dan precies op elkaar aansluiten en je door het jaar heen al een mooie verandering van cultuur hebt zien plaatsvinden, dan ben ik wel trots!"

Stephanie de Roo

Zijn er ook vraagstukken of onderwerpen waar jij of Modoc liever niet mee aan de slag gaan?

De visie over werkgeverschap van de opdrachtgever en die van Modoc dienen voldoende raakvlakken te hebben. Daarnaast ligt onze toegevoegde waarde in de zachte kant van HR, maar schuwen we bepaalde harde kanten niet.

Wat we wel eens zien gebeuren is dan dat er voor bepaalde “harde HR specialismes”, een expert wordt aangetrokken door de opdrachtgever. Een voorbeeld van wat wij NIET doen, is het opleveren van functieprofielen volgens een bepaalde methode.

 

Wat vind jij zo leuk om op deze manier bij een klant bezig te zijn?

Het projectmatig werken met een duidelijk doel voor ogen. Daarnaast dompel ik mijzelf iedere keer weer onder in een andere organisatie, hoe leuk is dat!

 

Heb je nog een interim project waar je trots op bent?

Bij twee lopende projecten zie je dat nu in de laatste maanden van het jaar alles samenvalt. Als alle HR tools dan precies op elkaar aansluiten en je door het jaar heen al een mooie verandering van cultuur hebt zien plaatsvinden, dan ben ik wel trots!

 

Hoeveel uur ben je meestal beschikbaar voor interim opdracht? Wat kan een klant daarin verwachten?

De uren zijn bespreekbaar en afhankelijk van de opdracht die er ligt. Mijn ervaring is wel dat als er geen HR-afdeling is en er veel opgezet dient te worden er minimaal 12-16 uur per week nodig is.

Als voorbeeld: het afgelopen jaar heb ik samen met mijn collega een HR-basis neergezet bij één van onze opdrachtgevers. Je kunt dan o.a. denken aan een gesprekscyclus, functieprofielen, onboarding, personeelshandboek en het coachen van de leiders binnen de organisatie. In 2025 blijven we aangehaakt op het stuk leiderschap en ontwikkeling, het overige ligt in de lijn.

 

Mooi om te zien dat je verschillende facetten binnen HR aanpakt en dat werkgevers altijd het gesprek aan kunnen gaan over de mogelijkheden.

Sta jij voor een uitdaging met je organisatie op het gebied van HR? Stephanie gaat graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Stephanie de Roo