Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

Ontmoet de Zillennial

Te jong voor de Millennials, te oud voor Gen-Z
Carlijn Balink

De wat? De Zillennial, de kleine elite groep geboren tussen 1992 en 1998, die zich geen echte millennial voelen, maar ook niet passen in het plaatje van Gen-Z. Te oud voor Generatie-Z, maar te jong voor de Millennials. Ze hebben eigenschappen, communicatiestijlen en werkhoudingen van beide generaties, maar ook juist kenmerken die niet bij de ene of de andere generatie horen.

Deze groep valt er dus allemaal net buiten. Ze kunnen zich niet identificeren met de jonge Gen-Z’ers, maar voelen ook niet helemaal de connectie met de oudere Millennials. Het is namelijk een verschil of je in de jaren 80 of de jaren 90 bent opgegroeid óf juist in de zero’s. Toch krijg je het ‘label’ van dezelfde generatie. En daarom krijgen ze nu hun eigen groep, de zillennials.

 

Nóg een generatie op de werkvloer

Met de komst van Zillennial is er nóg een extra generatie op de werkvloer. Dat maakt het niet gemakkelijker. Waarom denken we zoveel in generaties en dus in hokjes? Dit is vooral gemakkelijk voor marketingdoeleinden en dus ook voor het inzetten van employer branding. Vanuit deze gedachte haken we graag in op bepaalde doelgroepen, zodat we deze groep kunnen bereiken. En iedere groep heeft een aparte voorkeur voor kanaal, tone of voice en natuurlijk de boodschap.

Ook op de werkvloer merken we dat er verschillende generaties zijn die een andere kijk hebben op werk. Als je dus een specifieke werknemer wilt aantrekken die in een bepaalde groep of generatie valt, is het gemakkelijk om je uiting daar op aan te passen. Denk hierbij aan de inhoud van de vacaturetekst, het kanaal dat je inzet om je vacature te delen en de werksfeer die je biedt als werkgever. De Zillennial is dan ook een doelgroep die zich graag mengt met zowel de millennials als de Gen-Z’ers, ook in hun kijk op werk.

 

Zillennials bij Modoc

Ook bij Modoc hebben we een paar Zillennials werken, zo ook Marissa en Carlijn.

Marissa: “Als ‘’Zillenial’’ merk ik dat ik soms tussen wal en schip val wat betreft de verschillende generaties. Aan de ene kant is het fijn dat we ons kunnen aanpassen aan beide generaties, waarbij we bijvoorbeeld in ons werk goed kunnen communiceren met mensen van verschillende leeftijden. Aan de andere kant voelen we ons niet verbonden met slechts één generatie.

Het ene moment kan ik uit mijn jeugd dezelfde liedjes en gebeurtenissen herinneren als een millenial. Maar wanneer ik fanatiek aan het scrollen ben op TikTok begrijpen veel millenials dat weer minder en wordt het voor mij zelfs nog een uitdaging om generatie Z bij te houden in hun ‘’TikTok tempo’’. Een leven zonder internet kan ik me niet voorstellen, maar ik was vroeger actief op Hyves en MSN en had een simpele Nokia prepaid telefoon waarop je alleen ‘’snake’’ kon spelen, iets dat de generatie Z zich dan weer helemaal niet kan voorstellen. Ik heb het gevoel dat ik goed kan meekomen met beide generaties en met beide goed overweg kan. Dit brengt natuurlijk ook weer een heleboel voordelen met zich mee!”

Carlijn: “Ik ben geboren in 1993 en val dus in de generatie van Zillennials. Ik kan me vaak identificeren met Millennials, maar er zijn ook wel kenmerken van Gen-Z die bij me passen. Denk bijvoorbeeld aan TikTok. Het is voor mij niet meer weg te denken uit mijn dagelijkse social media kanalen, terwijl er genoeg Millennials geen gebruik maken van dit kanaal. Zij zitten vooral op Instagram, wat óók voor mij onmisbaar is. Daarnaast ben ik opgegroeid met K3 en mijn oudere generatiegenoten met de SpiceGirls. Natuurlijk ken ik ze wel, maar ik was er net te jong voor.

Er wordt ook veel gezegd over de generaties op de werkvloer. Ik merk dat ik hierin toch meer aan de kant van de millennials zit. Dus ik vind een fijne werk/privé balans heel belangrijk, werk graag met leuke collega’s en werk om te leven. De jongere generatie is daarin nog wat extremer, die voor hogere salarissen willen starten en alleen willen werken wanneer nodig. Ik kan dit gedachtegoed goed volgen, maar het strookt niet helemaal met hoe ik hierin ben opgevoed en mijn kijk op heb gekregen: eerst bewijzen, dan eisen.“

Van generatie naar individu

We hebben het al vaker gezegd: je kunt niet iedereen over een kam scheren. Dit geldt zeker ook met generatiemanagement. Het denken in generaties is gemakkelijk om maatschappelijke verandering door de tijd heen aan te stippen. Zo ook op de werkvloer, maar uiteindelijk is ieder individu anders. Iedereen heeft een eigen kijk, eigen karakter, eigen denkwijze en eigenschappen. Voor het aantrekken van een nieuwe collega is het werven wat gemakkelijker door te denken in een doelgroep, maar zodra deze potentiële nieuwe collega direct in contact komt met de organisatie, is het van belang over te gaan naar een persoonlijke aanpak. Want waar de een behoefte aan heeft in een baan, geldt dat voor een ander niet.

Meer weten over generaties op de werkvloer?

Lees onze artikelen over generatiemanagement en ontdek hoe verschillende generaties op de werkvloer in elkaar steken.

Carlijn Balink