Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

Maak kennis met Generatie Alpha

Carlijn Balink

Maak kennis met Generatie Alpha, de kinderen van de millennials en geboren na 2010. Nu ongeveer 13 jaar oud, zij zijn de opvolgers van Generatie Z.

Na Generatie Z, staat alweer de volgende generatie in de startblokken die over een aantal jaar de arbeidsmarkt gaat betreden. Dit duurt nog even, maar we kunnen wel een beetje toekomst kijken. Hoe wordt deze generatie opgevoed? In wat voor wereld groeien ze op?

 

Digital natives

Terwijl Millennials de opkomst van het digitale tijdperk hebben meegemaakt, groeide Gen-Z nog meer op in de online wereld. Voor Generatie Alpha is de digitale wereld echter de norm. Ze worden dan ook wel digitale natives genoemd. Ze zijn vertrouwd met tablets, mobiele telefoons en social media. Onderzoek wijst uit dat 47% van deze generatie al rond hun 9e een smartphone heeft.

 

Verwend of beschermd?

In vergelijking met eerdere generaties leeft Generatie Alpha in een luxere wereld. Er wordt ook wel gezegd dat deze generatie wat verwend is. We kennen allemaal wel de term ‘curling ouders’, dat zijn nu de millennials die Gen Alpha opvoeden. De curling ouders vegen alles weg voor hun kinderen, zodat ze alle mogelijkheden hebben om te doen wat ze leuk vinden.

 

Van Generatie Z, de huidige jongeren op de arbeidsmarkt, wordt ook al gezegd dat ze hoge eisen hebben en weinig tegen kritiek kunnen. Het roept vragen op over hoe zij en Generatie Alpha zullen reageren op toekomstige uitdagingen.

 

Verschil tussen Gen-Z en Gen-A

Dat Generatie A de arbeidsmarkt nog niet betreed, moge duidelijk zijn. Het zijn de kinderen van nu, die nog niet bezig zijn met hun loopbaan. Er zullen veel overeenkomsten zijn met Gen-Z, de jongeren van nu. Hun feeling met de digitale wereld is van nature goed. Ze weten niet beter, alles is online en zij weten hun weg daar klakkeloos in te vinden.

 

Andersom is het nog maar de vraag hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt als Generatie Alpha de leeftijd heeft bereikt om de arbeidsmarkt te betreden. Nu is de markt erg krap en staan werkgevers te springen om personeel. De Young Professionals weten hier op in te spelen en durven hogere eisen te stellen qua voorwaarden én qua werkgeverschap.

 

Of deze tendens ook over 10 jaar nog zo is, is niet te voorspellen. In dat opzicht is de arbeidsmarkt erg veranderlijk en hebben we geen invloed op externe factoren (denk aan een pandemie of oorlogen). Opvallend is dat Generatie A nu aangeeft interesse te hebben in beroepen als Youtuber, influencer of Tiktokker. Een vak dat ook door Gen-Z wordt genoemd, maar nog net wat minder vanzelfsprekend is dan de generatie er na.

 

Wat willen de jongeren op de arbeidsmarkt nu?

We kunnen nog veel zeggen over Gen-A en proberen voorspellingen te doen, maar uiteindelijk is het afwachten hoe deze groep zich ontwikkelt en hoe de wereld om hen heen blijft ontwikkelen. Wel kunnen we kijken wat de huidige jongeren op de markt trekt. Hier is een boek over te schrijven, maar we pikken er een aantal highlights uit:

 

  • Gen-Z wil voornamelijk ruimte om hun eigen doelen te verwezenlijken: ruimte voor zelfontwikkeling, innovatie en de mogelijkheid tot doorgroeien;
  • Salaris is een belangrijke factor, zoals ook andere materiële secundaire voorwaarden;
  • De standaard voorwaarden vinden ze prima, als er maar een beetje flexibel mee omgegaan kan worden;
  • Afwisseling in het werk, ruimte voor creativiteit, erkenning en zelfstandigheid zien ze graag terug in hun werk;
  • De band met collega’s is voor Gen-Z een zeer belangrijke factor.

 

Opvallend is dat duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, verantwoordelijkheid, diversiteit en baanzekerheid lager op de lijst staan. Terwijl dit vaak wel wordt beschreven als belangrijke eisen voor deze generatie.

 

Generatie Alpha, geboren in het digitale tijdperk, staat klaar om de wereld en de arbeidsmarkt op hun eigen unieke manier te benaderen. En we kunnen nog genoeg leren van Gen-Z. De snel veranderende wereld maakt het cruciaal om deze jonge generaties te begrijpen en hun potentieel te benutten.

Lees nog meer over generatiemanagement

 

Met vier generaties op de werkvloer, kunnen we veel van elkaar leren. Lees hier meer over de generaties en generatiemanagement.

 

 

Carlijn Balink