Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

Generatie Z: een last of een kans op de werkvloer?

Carlijn Balink

Generatie Z, ook wel bekend als Gen Z, bestaat uit jonge individuen geboren tussen de late jaren 90 en het midden van de jaren 2010. Deze digitale generatie staat bekend om hun unieke eigenschappen en vaardigheden. Uit recent onderzoek (NYPost) blijkt dat veel werkgevers het een uitdaging vinden om met deze generatie te werken. Is Gen-Z dus een last of juist een kans op de werkvloer?

Waar lopen werkgevers tegen aan?

Uit het onderzoek blijkt dat 36% van de enquêterespondenten meldde dat hun jonge medewerkers slechte communicatieve vaardigheden hebben. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat Gen Z is opgegroeid met digitale communicatie als de norm.

Daarnaast stelt 36% van de managers dat Gen Z moeite heeft om zich te concentreren, waarschijnlijk als gevolg van de overvloed aan afleidingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd.

Verder bekritiseert 37% van de managers hun Gen Z-werknemers vanwege een gebrek aan inzet. Dit kan worden toegeschreven aan het gevoel van entitlement, bepaalde privileges die ze al verwachten van hun werkgever. Met minimale inspanning, wel het maximale terugverwachten.

Bovendien meldt 21% van de managers dat deze entitlement echt een probleem is bij jonge medewerkers. Het is belangrijk om dit probleem aan te pakken en jonge werknemers te begeleiden om realistische verwachtingen te hebben en de waarde van hard (of nog beter: slim) werken te begrijpen.

Tot slot zegt 35% van de managers dat Gen Z-werknemers snel beledigd zijn. Dit kan voortkomen uit de groeiende aandacht voor diversiteit en inclusie, waardoor jonge werknemers gevoeliger zijn geworden voor discriminatie of ongepast gedrag. Dit is natuurlijk niet altijd een slecht teken. Het creëert ook meer bewustwording en veiligheid binnen een werkcultuur.

 

De kansen van Gen-Z

Naast deze uitdagingen is Gen Z natuurlijk ook een generatie met veel positieve eigenschappen en bieden ze juist kansen voor werkgevers. Ze hebben sterke technologische vaardigheden, zijn innovatief, kunnen multitasken, hebben sociale bewustwording en tonen ondernemersgeest.

Door hun digitale leven zijn ze gewend om overal een oplossing voor te vinden, veelal online. Ze willen graag impact maken, zetten zich in voor het klimaat en de minderheden en hebben een andere kijk op werk.

Hierin is geen goed of fout, maar kan het wel zorgen voor strubbelingen op de werkvloer. Waar de één hard werken, veel geld verdienen en aanzien belangrijk vindt, gaat de ander juist voor slim werken, een goede werk/privé balans en hebben meer focus op vrienden en familie.

 

Generaties bij elkaar brengen

Het is belangrijk om zowel de uitdagingen als de positieve kanten van Gen Z te erkennen. Door hun unieke vaardigheden te waarderen, kunnen organisaties profiteren van de waardevolle bijdragen die jonge werknemers kunnen leveren.

De kunst is om deze verschillende generaties op de werkvloer samen te brengen. Dit doe je vooral door aandacht te geven aan iedereen. Elke generatie brengt weer zijn eigen krachten mee.

En tot slot: niemand is zijn generatie, maar een individu op zichzelf. Scheer dus niet iedereen over een kam, maar haal de talenten van ieder individu naar boven om van elkaars sterktes te profiteren.

Generaties bij elkaar brengen kan als een hele opgave voelen. Elkaar leren kennen, vooral de unieke eigenschappen, zorgt ervoor dat je elkaar meer gaat waarderen. Leer daarom effectief samenwerken en verbinden door middel van teamontwikkeling.

 

Benieuwd wat we daarin kunnen betekenen?

 

 

Nina Kuijper