Wat leidt écht tot succes binnen recruitment?
Maar 1 op de 13 werknemers is actief op zoek naar een nieuwe baan. In combinatie met het werkloosheidspercentage van 3,5% is het behoorlijk lastig om de juiste collega te vinden. Toch?
De krapte als smoes
Op dit moment ondervindt 36% van de werkgevers een tekort aan personeel. De krapte op de markt wordt vaak aangehaald als het grootste probleem binnen recruitment. Hier willen we graag een halt toe roepen: de krapte is een smoes.
Zo, dat is er uit.
Natuurlijk heeft de krapte invloed op de arbeidsmarkt. Maar de krapte de schuld blijven geven van je eigen personeelstekort, is géén optie meer. De krapte heeft er juist toe geleid om een andere kijk op recruitment te krijgen. Het omdenken binnen het HR vak is begonnen. Van passief afwachten tot er sollicitaties binnenkomen tot actief op zoek gaan naar talenten in de arbeidsmarkt.
Van pijnpunt naar pionieren
We zien het nog vaak misgaan: pas gaan searchen naar collega’s als er een pijnpunt is. Pas in actie komen wanneer er een collega weggaat of wanneer er uitbreiding nodig is. Dit heeft als resultaat dat het werven van een collega extra druk met zich meeneemt en het invullen van een vacature op korte termijn vaak niet lukt.
Een professional die pas voor het eerst in aanraking komt met een organisatie bij het zien van een vacature, zal 9 van de 10 keer niet overgaan tot sollicitatie. Er is nog geen associatie, geen gevoel en geen herkenning. Uit onderzoek blijkt dat een professional 17 tot 21 keer in aanraking met een bedrijf moet komen, voordat deze over gaat tot actie (lees: sollicitatie). Daar komt de lange adem om de hoek kijken.
Hoe je voorkomt dat er een pijnpunt komt? Door constant zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Zet recruitment en het werkgeverschap standaard hoog op de HR agenda om te voorkomen dat er een pijnpunt komt. Recruitment is dan ook net marketing: zorg dat je top of mind bent op het moment dat je doelgroep de behoefte heeft om van baan te wisselen.
Continue zichtbaarheid
De uitdagingen op de arbeidsmarkt bieden kansen om het recruitmentproces onder de loep te nemen. Het werkgeverschap en recruitment hoog op de agenda zetten is dé switch die niet meer kan ontbreken binnen een organisatie. Hierin zijn twee stromingen te onderscheiden:
- Continue zichtbaarheid actief
- Continue zichtbaarheid passief
De actieve zichtbaarheid houdt in dat je als werkgever zelf actief op zoek gaat naar geschikte professionals voor je organisatie. Niet pas wanneer er een vacature beschikbaar is, maar continu. Je ogen en oren staan altijd open voor potentieel talent en je denkt in kansen en mogelijkheden. De kandidaat van vandaag, kan de collega van morgen zijn.
Voorbeeld: via LinkedIn kom je een professional tegen die op het eerste gezicht passend lijkt voor je organisatie. Dit kan het type persoon zijn, een specifieke opleiding of vorige baan. Je legt contact met deze professional om eens met elkaar in gesprek te gaan. Niet om iemand direct een aanbod te doen, maar om te pionieren. Is er een match qua persoonlijkheid en talent, werkcultuur en verwachtingen? Zorg er dan voor dat je met elkaar in contact blijft óf verbind deze persoon wel meteen aan je organisatie om een pijnpunt te voorkomen.
De passieve zichtbaarheid is gericht op het in contact komen met professionals, waarbij de professional aan zet is om in actie te komen. Hier komen we terug op de online en offline aanrakingen die iemand met een organisatie nodig heeft om tot actie te komen.
Voorbeeld: via social media zet je een campagne op om een specifieke doelgroep in contact te laten komen met je organisatie. Een langdurige campagne van een aantal weken of maanden die de zichtbaarheid van je werkgeverschap en bedrijf op de kaart zet. Door meerdere keren via verschillende (social media) kanalen voorbij te komen bij de doelgroep, kom je top of mind.
Wanneer een professional klaar is om de stap te nemen om een andere baan te zoeken of getriggerd wordt door de campagne, heb je als werkgever een voorsprong op andere organisaties die niet op deze manier hun recruitment hebben ingericht.
Jij bepaalt het succes
Je bent zelf als organisatie in de lead om het contact met professionals tot een succes te brengen. Durf daarom in de spiegel te kijken hoe je het proces aanpakt op het moment dat een potentiële nieuwe collega door de (online) deur van je organisatie stapt. Hoe jij je als werkgever opstelt richting een professional, is hoe zij jou gaan herinneren. Ook op de lange termijn.
Dat is de lange adem en dat is jouw succes.