Deze ontwikkelingen hebben impact op het HR beleid
De vacatures vliegen ons om de oren, dat is voor veel werkgevers merkbaar. De uitdaging zit ‘m in het vinden van de juiste persoon. De ontwikkelingen vragen om een nieuwe aanpak vanuit werkgeversperspectief waarbij de lange termijn optie de enige optie lijkt.
Het is geen geheim dat we te maken hebben met een kandidatenmarkt. Een beetje onwennig is dat wel. Want de kandidaat heeft voldoende keuze en stelt daardoor hoge eisen aan een nieuwe werkgever of functie. De vraag is, ga je mee in die wensen of niet? Of is er toch een andere mogelijkheid om dit proces soepel te laten verlopen?
Vaak kijken we naar vraag en aanbod en passen we dit zo goed mogelijk op elkaar aan.
We zien dat de vraag zich regelmatig richt op de arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld het salaris dat onderhandelbaar is. Of wat we de laatste tijd zien, is dat er gevraagd wordt naar de mogelijkheid om thuis te werken en een goede werk-privé balans.
Omdat we te maken hebben met vijf generaties op de werkvloer, ligt er voor de werkgever een enorme uitdaging om in alle behoeften te voorzien. De gemeenschappelijke deler die deze generaties hebben is de wil om te leren. Laat daar nu de kern van de oplossing liggen om je organisatie toekomstperspectief te geven.
Trends die zich steeds verder ontwikkelen zijn cultural add en amplitie toevoegen in het HR beleid. Dit begint intern bij je werkcultuur en vertaalt zich door in je sollicitatieproces.
Hoe ziet dat er dan uit? Drie stappen om deze trends op te volgen:
- Neem allereerst afscheid van de huidige gewoonten om te kunnen veranderen en sta open voor nieuwe ontwikkelingen.
Om zo maar even een rijtje op te noemen met waar we vandaan komen en waar we steeds meer naartoe werken:
Waar komen we vandaan:
- Tien voor half 9 op kantoor, opstarten en half 9 stipt aan het werk
- Je werk kwalitatief goed doen en je uren maken
- Datgene wat je functie toebehoort pak je op
- 1x per jaar beoordelingsgesprek
- 1x per jaar functioneringsgesprek
- 40-urige werkweek
Werken anno 2022:
- Tussen 8 en 9 in de ochtend start je ergens je dag
- Je werk kwalitatief goed doen en slimmer werken
- Doen waar je werkgeluk van ervaart
- Doen waar jij goed in bent
- Gesprekkencyclus naar ieders behoeften.
- Goede werk-privé balans met 32 of 36-urige werkweek.
- Amplitie, dit is een ontwikkeling die we in de kern wel kennen. Het doel van amplitie is om duurzame inzetbaarheid te genereren door je te focussen op de sterke kwaliteiten van je medewerkers. Het gevolg is dat werkdruk en stress beter te handelen zijn en je medewerkers eerder werkgeluk ervaren. Binnen veel organisaties ligt de focus op het herstellen en oplossen van problemen. Amplitie richt zich op de fase hiervoor.
- Van cultural fit naar cultural add. De cultural fit houdt in: past de nieuwe medewerker binnen het huidige team omdat het overeenkomsten vertoont? De cultural add richt zich meer op het toevoegen van aanvullende kwaliteiten aan het team. We nemen hiermee langzaam aan afscheid van het cv. De juiste persoon op de juiste plek methode wordt hiermee werkelijkheid.De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen om een lange termijn oplossing. Het oplossen van een ‘gat’ in een team is verouderd. Je wilt hierop voorbereid zijn en kijken naar de beste oplossing voor de organisatie en het team.
Houd je collega’s daarom verbonden en maak bovenstaande onderwerpen bespreekbaar. Maak gebruik van assessments voor onderbouwde informatie en weet waar jouw medewerkers zich in willen ontwikkelen. De visie die wij bij Modoc dragen is: wil je extern winnen, dan moet je intern beginnen.