Onboarding, de basis voor een duurzame werkrelatie

‘We zorgen dat je onboardingsplan klaar ligt op je eerste werkdag’. Dat is wat ik hoorde tijdens het tekenen van mijn contract. Onboarding? Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. Niet in deze setting in ieder geval, wetende dat ik werkzaam was in de reisbranche voordat ik de overstap maakte naar de wereld van Recruitment & HR.
Graag neem ik, Anne & Accountmanager bij Modoc, je in deze blog mee in mijn onboardingservaring. Wat hield dat onboardingsplan precies in? Maar ook, waarom ik ervan overtuigd ben geraakt dat een goede onboarding zo belangrijk is én waarom ik vind dat dit hoog op de agenda van iedere werkgever moet staan.

Met mijn jarenlange achtergrond in de reisbranche dacht ik meteen aan ‘het aan boord gaan van een vliegtuig’ toen er gesproken werd over een onboardingsplan. Maar dat leek me stug in de wereld van recruitment én in tijden van Corona waarin reizen niet vanzelfsprekend is. Toch zat ik er niet ver vandaan. Weliswaar niet reis gerelateerd maar ik stapte wél aan boord van een nieuw team aan collega’s op weg naar een nieuwe bestemming, genaamd Modoc! Onboarding leek ver van me af te staan en tegelijkertijd ook juist niet. Na ruim een half jaar op mijn nieuwe bestemming kan ik zeggen dat ik het inmiddels omarm en hierdoor vind ik dat iedere werkgever aandacht mag hebben voor een goede onboarding. 

Feiten

Te beginnen met een aantal feiten. Wist je dat 65% van nieuwe baanstarters binnen 91 dagen alweer op zoek is naar een nieuwe baan? En dat ruim een kwart van nieuwe medewerkers zegt teleurgesteld te zijn in de manier waarop zij werden ontvangen? Zie ik hier een verband? Een goede onboarding zorgt voor 54% meer productiviteit en 69% minder verloop in het eerste jaar. En wist je dat de kosten van verloop tussen 100% en 300% van het jaarsalaris van de te vervangen werknemer liggen? Do I need to say more? Onboarding = onmisbaar.

Een goede onboarding neemt zo’n zes tot twaalf maanden in beslag en begint al vóór de eerste werkdag. Daarvoor neem ik je graag mee in mijn ervaring met pre-boarding.

Ervaring

Ik stond nog met één been in mijn vorige job. Ik had al ingecheckt bij Modoc, maar moest nog uitchecken bij mijn vorige werkgever. Ik had ontzettend veel zin om mijn ticket te verzilveren bij Modoc, maar mijn geduld werd nog even op de proef gesteld. Modoc voelde dit goed aan, want ik werd uitgenodigd om mee te doen aan een online bingo avond met mijn toekomstige collega’s. Ik was dus nog niet aan boord en toch voelde ik me hierdoor al zó welkom. Dit gaf mij veel vertrouwen voor de toekomst. De heuse bingo avond was vooral een kwestie van sfeer proeven, de ware bingofanaten eruit plukken en vooral heel veel lachen. Geen tijd voor serieuze gesprekken, niet in de prijzen gevallen, maar mijn bingokaart leverde wél heel veel op.

Dinsdag 1 december was de dag dat ik officieel aan boord ging bij Modoc. Er stond een mooie bos bloemen op mijn bureau en het veelbelovende onboardingsplan lag klaar. Van dag tot dag kon ik hierin lezen wat me de komende twee weken te wachten stond. Wat me vooral opviel is het talentontwikkelingsproces waar Modoc aandacht voor heeft. Zo werd voor de invulling van de rol als Accountmanager vooral gekeken naar het inzetten en benutten van mijn talenten. Hierdoor zou deze rol mij automatisch gaan passen. Steeds meer begon ik in te zien wat er met onboarding werd bedoeld. Er was aandacht voor mij als nieuwe werknemer.

Hoe ik die eerste weken nu écht heb ervaren? Het gaf me een bevestiging van mijn keuze. Het gaf vertrouwen voor de toekomst, ook al kent de toekomst geen zekerheden. Door het warme welkom wist ik dat ik mijn draai zou vinden binnen mijn nieuwe team, dat ik werkplezier vanaf dag één kon ervaren en hierdoor meteen het idee kreeg dat ik de juiste afslag in mijn carrièrepad heb genomen. Precies wat je met een goede onboarding wilt bereiken lijkt me; een langdurige en prettige relatie tussen werkgever en werknemer om verder op te kunnen bouwen.

Werken voor geluk

Waarom vind ik onboarding zo belangrijk? Waarom zou dit bij iedere werkgever bovenaan op de agenda moet staan? Simpel, het vormt de basis voor een langdurige samenwerking. Zichtbaarheid van de werknemer zorgt voor loyaliteit en verbinding. Oog voor talent is zó waardevol. Wie heb je tegenover je? Wat biedt die persoon? En vooral; wat biedt jouw bedrijf om de werknemer gelukkig te maken? We leven niet meer in het tijdperk dat je werkt voor de kost, maar voor je geluk. Daarin wil je een keuze hebben en gezien worden. Dat is wat de generatie van tegenwoordig ook vraagt; wisselwerking, flexibiliteit en ontwikkeling. Het mes snijdt aan twee kanten, een werkgever heeft het niet meer alleen voor het zeggen. Sterker nog, we leven in een kandidatenmarkt. Werknemers hebben het voor het zeggen én hebben keuze. Hoe zet jij je als werkgever neer in die markt? En hoe zorg jij dat jouw personeel niet hoort bij die 65% die binnen 91 dagen al uitkijkt naar een nieuwe baan? Allemaal stof tot nadenken en waarvan ik overtuigd ben dat een goede onboarding hierin het verschil maakt.

Gelukkig ervaar ik bij veel werkgevers die ik spreek binnen ons netwerk dat onboarding onmisbaar is. Mijn wens is echter dat íedere werkgever dit inziet. Ik gun iedere werknemer én werkgever een goede basis voor een langdurige samenwerking. De passagiers aan boord van jouw vliegtuig zijn de belangrijkste bagage. Draag zorg voor hen en besteed aandacht aan hen. Gaan we die reis van carrière maken samen aan?

Hoe gaan jullie intern om met de onboarding van een nieuwe collega’s? Laat het ons weten via  de socials met #carrieremaker. Ben je nieuwsgierig geworden naar meer? Modoc vult de ervaringen en visie op het onderwerp onboarding aan met een tweedelige podcast, te vinden op Spotify [Modoc carrièremaker].

Benieuwd naar de mogelijkheden die Modoc jou kan bieden om jouw nieuwkomers binnen te halen én goed te laten onboarden? Neem dan contact met ons op via info@modoc.nl of bel 076-3036311.