Hybride werken: 7 tips om het beste uit twee werelden te halen

‘Het nieuwe werken’, een bekende term die al een tijdje op de arbeidsmarkt speelt. Tot op heden zijn we er niet echt in geslaagd om er invulling aan te gegeven. Totdat we anderhalf jaar geleden massaal vanuit huis gingen werken en werkzaamheden die onmogelijk leken om op afstand te doen, mogelijk werden. Vanaf 26 juni 2021 geldt een nieuwe norm voor het thuisweken. Het advies vanuit het Kabinet is om 50% van de werktijd thuis te werken en 50% vanuit huis. Het hybride werken wordt je zo in de schoot geworpen. Hoe haal je het beste uit twee werelden?

Hybride werken is invulling geven aan de verdeling van werken op kantoor en werken vanuit huis. Omdat er verschillende organisaties en branches zijn met verschillende wensen vanuit de medewerkers, is er geen one-size-fits-all optie. Iedere organisatie zal – samen met de medewerkers – moeten doornemen hoe ‘het nieuwe werken’ eruit gaat zien binnen de cultuur en mogelijkheden die de organisatie kent.

Verschillende corporates zoals de Rabobank, Consultant PwC & Wehkamp hebben er intern al invulling aan gegeven. Het hybride werken zal in ontwikkeling blijven en wanneer je in de startfase zit, helpen deze zeven tips je verder:

 

1. Betrek je medewerkers
Om invulling te geven aan een vorm van hybride werken wat past bij de organisatie, moet je bij je medewerkers zijn. Zij zijn de belangrijkste factor die het hybride werken kunnen laten slagen. Welke wensen hebben zij m.b.t. thuiswerken? Waarvoor komen ze graag naar kantoor?

2. Verwachtingen uitspreken
Medewerkers houden van duidelijkheid over het hybride thuiswerken. Wanneer komen medewerkers naar kantoor, voor welke werkzaamheden blijven ze thuis, wie is wanneer op kantoor en wanneer werken we met online meetings? Door de mogelijkheden van de organisatie en de wensen van de medewerkers aan elkaar te koppelen, kunnen verwachtingen worden uitgesproken. De vrijheid om de medewerker zelf te laten bepalen wanneer hij/zij naar kantoor gaat blijft.

3. Procesautomatisering bevorderen
Als er veel op verschillende locaties wordt gewerkt, is het van belang dat iedereen op elke locatie toegang heeft tot dezelfde systemen. Ook krijgen collega’s minder van elkaar mee dan wanneer ze bij elkaar op kantoor zitten. Efficiency van werk wordt bevorderd door procesautomatisering en is dan ook een belangrijke voorwaarde om hybride werken echt te laten slagen.

4. Maak van je managers hybride managers
Er worden andere capaciteiten gevraagd van de nieuwe manager. Waar die voorheen midden in het team stond om processen efficiënt te begeleiden, wordt de manager nu meer een verbinder. Zorg dat de manager weet wat er zowel in de organisatie speelt als binnen het team. Als verbinder ben je niet alleen leider en manager, maar pak je vooral de rol van coach op: iemand die naast zijn medewerkers staat en ze begeleidt in hun ontwikkeling.

5. Financiële regelingen in kaart brengen
Hybride werken vraagt ook om financiële regelingen. Hoe zit het met een thuiswerkvergoeding? Hebben je medewerkers een arbo-proof thuiswerkplek? Is er een te besteden budget voor een goede internetverbinding? Hoe ga je om met reiskosten als ze niet naar kantoor komen? Zorg ervoor dat hier heldere regelingen voor zijn en iedereen weet wat hij kan verwachten.

6. Voorkom wij-zij cultuur
De verantwoordelijkheid voor het thuiswerken of op kantoor aanwezig zijn ligt bij de medewerkers zelf op individueel niveau. Misverstanden kunnen dus snel ontstaan als ze elkaar niet regelmatig fysiek ontmoeten. De een werkt wellicht wat vaker vanuit huis dan de ander en het is belangrijk om te waarborgen dat zowel de mensen-op-afstand als de mensen-op-kantoor vaak contact hebben. Niet alleen over formele werk-gerelateerde zaken, maar ook de informele onderwerpen. Op die manier blijft het een team en worden misverstanden voorkomen.

7. Werkgeluk stimuleren
Geef je medewerkers vertrouwen vanuit de organisatie. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze zich gewaardeerd voelen, maar het verhoogt ook de productiviteit. Hybride werken zorgt daarbij ook voor een fijne werk-privé balans. Wanneer de medewerker centraal staat, geeft dit een positief effect aan hun werkgeluk.

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het hybride werken binnen jouw organisatie? Modoc biedt hierbij ondersteuning en inzichten voor zowel de organisatie als de medewerkers. Voor meer inspiratie over dit onderwerp, beluister je ook onze podcast op Spotify ‘De weg naar inspirerend werkgeverschap’ en/of meld je aan voor de gratis inspiratiesessie over Hybride werken op 7 september 2021. Neem contact met ons op via info@modoc.nl of 076-3036311