Employer Branding
Employer branding strategie - Niet alleen van HR of marketing
Employer branding is niet alleen extern gericht op het aantrekken van nieuwe medewerkers. Juist ook het behouden van de talenten die in je huis hebt, is van cruciaal belang. De misvatting die ontstaat over dit onderwerp is dat het een boodschap naar buiten is om te laten zien waarom je een aantrekkelijk werkgever kunt zijn. Het fundament daarentegen is juist om een aantrekkelijke werkgever te ZIJN. Niet alleen naar buiten toe, maar juist ook intern. Een employer brand ontstaat juist vanuit intern, daar ligt de kracht naar buiten.
Een employer branding strategie is dan ook niet alleen iets wat bij HR of marketing hoort. Het zit in het hart van de organisatie. Iedereen draagt het uit.
Starten met employer branding
Je doet het er niet even bij, employer branding. Het is ook geen doel op zich, maar het is een middel om medewerkers te kunnen aantrekken, behouden en te blijven boeien. Een strategie achter je branding hebben is zeer nuttig, maar belangrijk is vooral om te starten. Een aantal stappen die helpen bij het starten met employer branding:
- Intern beginnen is extern winnen;
- Maak van je huidige medewerkers ambassadeurs;
- Laat je onderscheidend vermogen zien als werkgever;
- Wees open, eerlijk en transparant.