Laura Bas – Gen Z expert en ervaringsdeskundige in het bereiken van jong talent:
Wat Modoc en Laura gemeen hebben is dat beiden geïnteresseerd zijn in de nieuwe generatie op de werkvloer, namelijk Generatie Z. Wat beweegt en drijft hen? Waarom worden ze lui genoemd en is dit terecht? Laura valt zelf ook onder de generatie Z doelgroep en weet maar al te goed waar deze groep op de werkvloer tegenaan loopt. Nina en Laura gingen in gesprek met elkaar.
Allereerst, wie is Laura:
Laura is Gen Z expert en is een meervoudig prijswinnende Changemaker & Public Speaker. Op haar 25e kaartte ze het belang van jongerenparticipatie en gendergelijkheid aan met haar zelfgeschreven speech bij de Verenigde Naties. Dit is niet het enige internationale podium wat Laura betrad. Ze sprak onder andere bij TEDxAmsterdamWomen, Microsoft, Unicef en was jurylid voor de uitreiking van de Mensenrechtentulp.
Laura is gespecialiseerd in het bereiken van jong talent. Elke week kijken er ongeveer 700.000 Gen Z’ers naar haar carrière advies video’s en doet ze doorlopend onderzoek naar deze doelgroep. Op de vraag, hoe houd je Gen Z aan boord? Of nog beter: hoe word je een Gen Z Magneet? Deelt Laura haar inzichten vanuit haar ervaring en de gesprekken die ze met de doelgroep voert. Want hoe richt je de werkvloer zo in dat niet alleen jongeren, maar alle generaties er meer energie van krijgen?
Nog niet eerder circuleerden er zoveel verschillende benamingen voor generaties rond als nu. Om het voor eens een altijd duidelijk te hebben, hoe zit het nu precies in elkaar met die generatie aanduidingen en perioden?
Generatie Z (ook wel Gen Z of Digital Natives) geboren tussen 1995 en 2010, zijn op dit moment de jongste generatie die de werkvloer op komen. Sommigen zeggen dat Gen Z tussen 2001 en 2015 zijn geboren. Dit vijf jaar verschil is ontstaan omdat een deel van de groep in 1995 is opgegroeid met het internet en dat heeft een dusdanige impact op de ontwikkeling gehad dat er officieel gerekend wordt vanaf 1995.
Iedere generatie bestaat uit een cycli van 15 jaar die de werkvloer op komen. Na Generatie Z komen de Millenials (ook wel Generatie Y). Deze generatie verschilt niet zo heel veel met Generatie Z.
Vervolgens heb je de Pragmatische Generatie (ook wel de patat generatie) die wordt opgevolgd door Generatie X (de verloren generatie). Deze generatie is de laatste op de werkvloer en stroomt langzaam uit.
En dan heb je in de maatschappij nog de oudste generatie en dat is de Babyboomer (ofwel de Protestgeneratie). Van deze boomer vind je nog een enkeling op de werkvloer, maar eigenlijk is deze persoon al met pensioen.
Het lijkt er hiermee op dat generatie denken, hokjes denken is.
Bij Modoc kijken we niet heel zwart-wit naar de generaties. We kijken vooral naar wat werkt voor het individu. Ondanks dat generaliserend denken en kiezen voor de meerderheid soms wel een makkelijkere weg lijkt te zijn. Hoe ziet Laura dit?
“De generaties zijn verschillend opgevoed waardoor hun wereldbeeld anders is van elkaar. Zo is Generatie X opgegroeid met het idee dat werken nodig is om brood op de plank te krijgen. En zo is Gen Z opgegroeid met de visie dat werken juist leuk moet zijn, want je moet nog lang genoeg aan de slag. Dat kan onderling wel eens voor frictie zorgen op de werkvloer. En soms is het handig te weten dat die frictie daar vandaan kan komen. Je wilt begrip voor elkaar kunnen opbrengen. En de werkethos die vanuit de opvoeding is meegegeven is dusdanig anders in de generaties, dat dit wel degelijk terug te zien is in de verschillende manieren van werken.
Het mooie hieraan is dat je ook kunt kijken naar wat je vanuit beiden kanten te bieden hebt. Door daar open voor te staan kun je meer in verbinding komen te staan met elkaar. Dus wat brengt Gen Z nu naar de werkvloer dat de millenial verder kan helpen en andersom.
Goed werkgeverschap en goed werknemerschap, daar hebben we het bij Modoc vaak over. Je bent beiden verantwoordelijk om het samenwerken en elkaars perceptie te begrijpen en te respecteren. Waarin zie je de kansen liggen voor beiden partijen?
Laura: Als je de jongste generatie in je organisatie hebt, dan moet je weten dat die met een hele frisse blik kijken naar wat er op de werkvloer afspeelt. Eigenlijk wil je als werkgever weten van je Gen Z collega: waar loop je tegenaan? Wat zie je en wat valt op? Probeer vanuit hier een brug te slaan tussen de verschillende generaties. Gen Z kan alleen sociaal innoveren als ze ondersteunt worden in kennis en ervaring van de oudere generaties. Uiteindelijk levert dit in de gehele organisatie meer verbinding en energie op als dit vanuit de werkgever gestimuleerd wordt.
Wat valt jou nog meer op bij Gen Z op de werkvloer?
Laura: een vraag die heel erg leeft: ‘hoe zeg ik nee tegen mijn manager?’ Best interessant eigenlijk. Kennelijk vind deze generatie het moeilijk om te zeggen: ‘ik red het niet of ik kan dit niet alleen.’ Stel, je krijgt een spoedje tussendoor dan adviseer ik de doelgroep om aan te geven: ‘oké ik snap dat dit morgen af moet, maar kun je dan met mij mee kijken naar mijn prioriteitenlijst en wat kan ik hiervan laten vallen?’ Hulp vragen is een onderdeel dat Gen Z wat beter zou mogen leren en meer vertrouwen in mag krijgen.
Nina vraagt zich direct af waar dit dan vandaan komt. Is dit grenzen leren aangeven? Of is dit gewoon het nieuw zijn binnen een organisatie?
Laura: de generatie moet leren om zich uit te spreken. Er heerst een angst om het verkeerd te doen of om te falen.
In the end roept verandering altijd wel weerstand op. Wat we nu bij Gen Z horen, werd ook gezegd toen de Millenials de werkvloer op kwamen. Er is altijd een nieuwe generatie die een nieuwe kijk en update meeneemt naar de werkvloer. De vraag is hoe je als werkgever hiermee om gaat en of je hiervoor open staat. Het levert je meer op als je naar je collega’s luistert, ze verbindt en van elkaar laat leren.
Bedankt voor je inzichten Laura! En succes de mooie missie die je nastreeft.
Beluister het originele gesprek dat heeft plaatsgevonden voor een podcastopname hier!