Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

TikTok in het wervingsproces

Creativiteit binnen recruitment
Carlijn Balink

In de moderne digitale wereld evolueert technologie voortdurend en verandert de manier waarop we communiceren en met elkaar omgaan. Sociale mediaplatforms spelen een cruciale rol in deze tijd om met elkaar in contact te staan. Ze bieden dan ook nieuwe mogelijkheden, niet alleen voor sociale interactie, maar ook voor professionele doeleinden.

Een opkomend platform dat veel aandacht trekt is TikTok. Velen denken dat alleen de jonge generatie te vinden is op dit sociale medium. Niks is minder waar, want in Nederland is meer dan 40% van de gebruikers 30+ en zelfs 23% ligt boven de 40 jaar. Een reden voor ons om met TikTok aan de slag te gaan, maar zeker ook om te onderzoeken wat dit platform voor rol kan spelen in het recruitmentproces.

 

TikTok als nieuw recruitmenttool

Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd heeft TikTok de aandacht getrokken van bedrijven die op zoek zijn naar innovatieve manieren om talent aan te trekken. Traditionele recruitmentmethoden zullen zeker belangrijk blijven. Denk aan de vacaturewebsites, LinkedIn, Indeed en referral recruitment. TikTok biedt daarin een nieuwe dimensie aan het proces. Het platform stelt werkgevers in staat om hun merk op een creatieve en visuele manier te presenteren, waardoor ze potentiële kandidaten kunnen bereiken die anders mogelijk niet bereikt zouden worden.

 

Laat je bedrijfscultuur zien

Een van de belangrijkste aspecten van het recruitmentproces is het vinden van professionals die goed passen bij de bedrijfscultuur, ook wel de culturefit. TikTok biedt een unieke mogelijkheid om de bedrijfscultuur op een authentieke en levendige manier te tonen. Bedrijven kunnen korte video’s maken waarin ze de werkomgeving, teamactiviteiten en bedrijfsevenementen laten zien. Dit geeft potentiële talenten een beter inzicht in de sfeer en waarden van het bedrijf, waardoor ze kunnen beoordelen of ze zich thuis zouden voelen in die omgeving.

 

Het bereiken van een bredere doelgroep

Een ander voordeel van TikTok is het vermogen om een bredere en diverse doelgroep te bereiken. Het platform heeft gebruikers van verschillende leeftijden, achtergronden en interesses. Door TikTok in te zetten in het recruitmentproces kunnen bedrijven professionals bereiken die anders mogelijk buiten hun bereik zouden vallen. Dit draagt bij aan een inclusiever recruitmentproces en vergroot de diversiteit en het potentieel om verschillende perspectieven en talenten aan te trekken.

 

TikTok als zoekmachine

Aansluitend op het bereiken van een andere doelgroep, is ook de manier waarop TikTok wordt gebruikt. Waar in het begin het medium veel bedoeld was voor korte, grappige video’s waarin vooral dansjes werden gedaan, wordt het platform nu steeds meer als zoekmachine ingezet. 40% van Generatie Z gebruikt TikTok als zoekmachine in plaats van Google of Instagram. Om deze doelgroep dus ook in de toekomst te blijven bereiken, is het verstandig om als werkgever vindbaar te zijn op dit kanaal. Een aantal tips waar je aan kunt denken:

  • Zet SEO in via TikTok, door gebruik te maken van zoekwoorden en edit altijd in TikTok zelf;
  • Geef antwoord op vragen die normaal gegoogeld worden;
  • Gebruik relevante hashtags, zodat je gevonden wordt.

 

Niet denken, maar doen

TikTok biedt een nieuwe en creatieve benadering van het recruitmentproces, waardoor bedrijven de mogelijkheid hebben om (young) professionals op een unieke manier te bereiken en de bedrijfscultuur op een levendige manier te tonen. TikTok kan een waardevolle aanvulling zijn op het recruitmentproces, maar het moet worden geïntegreerd met bestaande recruitmentmethoden en -praktijken om succesvol te zijn.

Voor degenen waarbij TikTok nog een ver van hun bed show is, raden we aan om gewoon eens te beginnen. Houd het simpel, kort en neem jezelf vooral niet te serieus. Laat eventueel een jonge medewerker het TikTok account beheren die er zelf bekend mee is en begrijpt hoe het werkt.

 

Benieuwd hoe we bij Modoc TikTok hebben opgepakt? Neem eens een kijkje op ons kanaal!

Carlijn Balink