Vier redenen om in de zomer te investeren in je Employer Brand
De zomermaanden juli en augustus zijn voor een groot deel van de bedrijven een rustige periode. Collega’s zijn in die maanden, soms tegelijk en soms opeenvolgend, op vakantie. Werk blijft liggen of wordt uitgesteld. Als het gaat om recruitmentactiviteiten, is het een gemiste kans om deze werkzaamheden stil te laten vallen vanwege gebrek aan capaciteit. In deze periode kun je namelijk blijven werken aan je recruitment én je employer brand, zonder dat jouw HR afdeling aanwezig is. We vertellen je waarom investeren in online zichtbaarheid in de zomerperiode een slimme zet is.
Employer branding is een must-have
In de huidige krappe arbeidsmarkt is een sterke focus op employer branding niet langer een ‘nice to have’, maar juist een ‘must-have’. De buitenwereld laten kennismaken met jou als aantrekkelijke werkgever is een proces dat constante aandacht vereist. Praktische redenen om recruitment in de maanden juli en augustus te onderbreken kan zijn dat de afdeling HR de kandidaten niet kan ontvangen of dat kandidaten niet zouden solliciteren. Het is een periode dat veel bedrijven zich (online) terugtrekken omdat ze de opvolging niet kunnen oppakken. Terwijl de zomerperiode juist kansen biedt om je als aantrekkelijke werkgever te positioneren, we geven vier goede redenen:
- Over de doelgroep: de latent werkzoekenden
We zitten al enige tijd in een verzadigde arbeidsmarkt. Kandidaten zoeken niet actief naar een nieuwe baan maar zijn, zoals we dat noemen, latent op zoek. Ze zitten prima op hun plek maar staan ervoor open om eens rond te kijken wat er nog meer is. Deze latent werkzoekenden nemen meer de tijd om erachter te komen of ze interesse hebben in een functie. Ze onderzoeken eerst wie je als werkgever bent en wat je te bieden hebt. Het is niet altijd voldoende om één keer in beeld te komen bij je potentiële doelgroep. Er zijn volgens verschillende bronnen wel 15 tot 35 touchpoints nodig om in gedachten te blijven bij je doelgroep. Consequent je boodschap uitsturen is noodzakelijk om zichtbaar te zijn.
- Over de timing: vakantie is een periode van bezinning
Voor veel mensen is vakantie een moment van bezinning. Weg uit de sleur, genieten van familie en vrienden, vaak op een vakantieadres. Een andere omgeving brengt nieuwe inzichten. Een vakantie zorgt ervoor dat je van een afstandje naar je werk kunt kijken. Je zoomt letterlijk uit en maakt ruimte voor je gedachtes. Hier zijn wel minimaal 8 vakantiedagen voor nodig om écht los te komen van je werk.
Om op het juiste moment in te springen op de behoefte van je doelgroep, in dit geval iemand die tijdens zijn vakantie nadenkt over het werk, is de zomer júist een goede periode. Er ontstaan wellicht wat lichte twijfels over het huidige werk of misschien komt iemand wel tot de conclusie dat hij/zij echt toe is aan iets anders. Door je recruitmentcampagne in de zomer door te laten lopen, speel je op het juiste moment in op deze behoefte.
- Over de zichtbaarheid: het adverteren:
Uit ervaring weten we dat veel werkgevers in de zomerperiode hun recruitmentactiviteiten stopzetten, waardoor de zichtbaarheid van hun werkgeversmerk ook op een lager pitje komt te staan. Ook vanuit marketingoogpunt worden budgetten in de zomer verlaagd of stopgezet.
Terwijl je doelgroep op vakantie wél online is. Doordat veel bedrijven hun activiteiten stil zetten, is de zomerperiode juist een kans om op te vallen als werkgever. Met minder budget bereik je relatief meer. De gemiddelde advertentieprijs daalt en daar profiteer jij als slimme adverteerder juist van.
- Over de aanwezige capaciteiten: vervanging van de HR medewerker
Als toevoeging hierop, kun je met een recruitmentcampagnes het recruitmentproces door laten lopen, terwijl de HR medewerker op vakantie is. Je blijft werken aan een organische manier van zichtbaar zijn en blijven onder jouw doelgroep. Van de verschillende recruitmentfases die er zijn, kun je de zomermaanden benutten om de kandidaat te bereiken, informeren en overtuigen. Om vervolgens ná de zomerperiode, als jouw HR team weer klaar staat om kandidaten te ontvangen, de kandidaten uit te nodigen voor een kennismaking.
Kortom, vind jij het belangrijk om aan je employer brand te werken, dan is de zomer periode een uitstekende tijd om de activiteiten voort te zetten of te starten.