Modoc’s expert Marleen over de huidige uitdagingen voor werkgevers

Een krappe markt, strengere controle op de Wet DBA, ontwikkelingen in technologie, er liggen nogal wat uitdagingen voor werkgevers in deze huidige tijd. Waar liggen de kansen en waar moet je kritisch op blijven? Marleen vertelt hoe zij vanuit het ondernemer- en werkgeverschap kijkt naar deze uitdagingen en welke adviezen ze geeft aan werkgevers in de regio.
Hi Marleen, eigenlijk hoeven we jou natuurlijk niet meer voor te stellen, maar toch vinden we het leuk om jouw loopbaanpad bij Modoc even te omschrijven. Kun je ons hierin eens meenemen?
Sinds 2014 ben ik met veel plezier werkzaam bij Modoc. Mijn loopbaan begon in Tholen, waar ik professionals en werkgevers aan elkaar verbond. Gedurende deze rol wekte mijn interesse nog meer richting de bedrijvenkant, in meer verschillende keukens mogen kijken. Vervolgens verder kunnen ontwikkelen om als Teammanager de locatie Etten-Leur op te zetten samen met Linda, Carlijn en Joyce aan de start en nu met nóg meer fijne collega’s. Sinds twee jaar ben ik partner van Linda binnen Modoc en ben ik te vinden op beide locaties. Het ondernemerschap biedt mij verbreding én verdieping aan mijn werk, waarin ik met veel enthousiasme bouw aan de verdere ontwikkeling van Modoc en dus onze klanten.
Mooie stappen heb je mogen maken! Je bent dus in de afgelopen jaren heel veel in contact geweest met werkgevers uit de regio. Wat vind je daar zo leuk aan?
Wat ik daar zo leuk aan vind, is de diversiteit. Het is ontzettend interessant om bij verschillende bedrijven ‘in de keuken te kijken’ en te zien wat zij doen, hoe hun bedrijfsvoering eruitziet en hoe zij invulling geven aan goed werkgeverschap. Elk bedrijf is uniek, met eigen uitdagingen en een eigen aanpak, en juist die variatie maakt het zo bijzonder om met hen samen te werken.
Zijn er bepaalde onderwerpen of vraagstukken die in deze tijd meer aan bod komen vergeleken met bijv. 8 jaar geleden?
Ja zeker, er is veel veranderd in de afgelopen jaren. De arbeidsmarkt was toen ruimer, met meer werkzoekenden dan vacatures. Flexibele contracten kwamen meer voor en goed werkgeverschap speelde een minder grote rol. Digitalisering stond nog wel op de agenda, maar nog niet zo hoog als nu.
In 2025 is de arbeidsmarkt structureel krap. Bedrijven moeten zich onderscheiden, waarbij goed werkgeverschap centraal staat. Automatisering en digitalisering is niet meer weg te denken en hybride werken is de standaard geworden na de corona pandemie. Bedrijven investeren meer in werkplezier, diversiteit, flexibiliteit en secundaire arbeidsvoorwaarden om medewerkers te behouden. Employer branding is niet langer een optie, maar een must geworden in je recruitmentstrategie. Daarin zie je echt een duidelijke verschuiving met jaren geleden.
Wat ook is veranderd is de controle op de Wet DBA sinds januari 2025. Welk advies geef jij aan werkgevers als dit onderwerp op tafel komt?
Mijn advies aan werkgevers is om goed te kijken naar de samenwerking met ZZP’ers. Zorg ervoor dat de arbeidsrelatie duidelijk en transparant is, zonder dat het lijkt op een verkapt dienstverband. Maak goede afspraken in een contract en wees erop voorbereid dat de Wet DBA strenger wordt gecontroleerd. Het is slim om juridisch advies in te winnen, zodat je geen risico loopt.
Waar lopen werkgevers vooral tegenaan als het gaat om deze wetgeving?
In gesprekken met werkgevers uit ons netwerk merk ik vaak dat zij tegen praktische uitdagingen aanlopen met technisch personeel, dat veelal als ZZP’er werken. Veel van deze ZZP’ers zijn al jarenlang betrokken bij de organisatie, soms zelfs op projectbasis, waarbij de werkrelatie fluctueert met de pieken en dalen van de business. Voor sommige bedrijven is zo’n flexibele schil essentieel, omdat de aard van hun bedrijfsvoering er naar is.
Daarnaast krijg ik wel eens de vraag over inhoud van de overeenkomsten die met deze zelfstandigen zijn afgesloten. Ze willen weten welke afspraken precies van toepassing zijn en hoe ze deze goed kunnen vastleggen om risico’s, zoals schijnzelfstandigheid, te voorkomen. Soms ervaren bedrijven onduidelijkheid over de juiste toepassing van de modelovereenkomsten en of deze in hun specifieke situatie passend zijn. Het is belangrijk voor werkgevers om hier goed op in te spelen, zodat ze voldoen aan de wetgeving en tegelijkertijd de flexibele schil kunnen behouden die hun bedrijfsvoering mogelijk maakt.
Hoe speel je hier als recruitmentbureau op in? Nemen jullie een bepaald standpunt in? Of in welke kansen denken jullie?
Wij zijn geen arbeidsjuristen, maar we denken graag mee of verbinden ze met de juiste persoon of informatie die ze verder helpen om hier zorgvuldig mee om te gaan. Als Recruitmentbureau zien we dit ook als een kans voor onze dienstverlening detachering. Wij bieden werkgevers flexibiliteit in contracten zonder risico’s van de Wet DBA. Dit biedt zowel zekerheid voor de werkgever als voordelen voor de werknemer, zoals een vast contract en de bijbehorende zekerheid. Detachering is dus een ideale manier om een flexibele schil te behouden en tegelijkertijd volledig aan de wet te voldoen.
Er zijn dus voldoende oplossingen of mogelijkheden, als je het gesprek maar met elkaar voert. Ook de krapte op de markt blijft en gaat niet zomaar weg. Hoe kijk jij hier tegenaan?
We hebben te dealen met deze arbeidsmarkt, maar hoe kunnen we toch groeien en ontwikkelen óndanks deze uitdagingen? Ik denk aan:
- Benutten van het talent wat je al in huis hebt. Ontwikkeling van jouw personeel, jouw kapitaal. Denk meer in rollen dan in strak afgekaderde functies;
- Generatiebewustzijn en hoe hiermee om te gaan;
- Effectief en persoonlijk leiderschap;
- Technologie omarmen, zodat je tijd over houdt voor persoonlijke aandacht;
- Demografie en doelgroepenkennis om talent strategischer en effectiever aan te trekken en te behouden.
Voor welke vraagstukken mogen werkgevers jou graag aanhaken?
Als partner bij Modoc richt ik me op ondernemerschap, werkgeverschap en leiderschap. Werkgevers kunnen bij mij terecht om ervaringen uit te wisselen en te sparren over deze thema’s. Dit levert mij veel inspiratie op en helpt me om Modoc als een kwalitatieve HR-partner in de regio te blijven positioneren. Daarnaast kan je me altijd aanhaken voor recruitmentvraagstukken, waar ik samen met ons team aan de slag ga om de juiste talenten te vinden en in te zetten. We blijven in beweging en spelen actief in op de behoeften van de arbeidsmarkt.
Hoe komen mensen het beste met jou in contact?
Ik werk het liefst persoonlijk met mensen en bezoek bedrijven zelf. Door op locatie aanwezig te zijn, krijg je een beter gevoel voor de bedrijfscultuur en kun je naast het gesprek ook de sfeer proeven. Dit helpt me om de behoeften van het bedrijf beter te begrijpen en te bepalen wie uit het Modoc-team het beste kan bijdragen, gebaseerd op hun expertise en de specifieke wensen van de organisatie.
Dankjewel Marleen voor jouw visie en toelichting op onderwerpen als de krappe markt, de Wet DBA en de kansen die er liggen voor werkgevers.