Modoc Etten-Leur

Bredaseweg 43
4872 LA Etten-Leur
T 076 – 3036310

Modoc Tholen

Welgelegen 2b
4691 SJ Tholen
T 0166 – 744015

Socials

Modoc’s Anne over klantrelaties en de krappe arbeidsmarkt

Anne Panis

Krapte vraagt om specialisme en recruitment vergt echt de nodige tijd en aandacht om hierin succesvol te zijn. Dit vakgebied nemen we dan ook erg serieus. We zien kansen in de markt om de verbinding tussen werkgever en werknemer te laten ontstaan. Klantrelaties zijn voor ons dan ook erg belangrijk om de (groei)ambities van beide kanten in te zetten. Anne vertelt je graag meer over deze relaties, haar rol bij Modoc en de krapte op de arbeidsmarkt.

Hi Anne, wil je jezelf eens voorstellen? Ik ben benieuwd naar jouw loopbaan binnen Modoc. 

Ik ben Anne Panis, accountmanager bij Modoc. Mijn main focus is relatiebeheer binnen ons netwerk van werkgevers, maar ik zit ook regelmatig tegenover een (young) professional aan tafel die ik begeleid naar een nieuwe stap in zijn/haar carrière.

Sinds 1 december 2021 werk ik bij Modoc. Ik begon toen op ons kantoor in Tholen, waar mijn werkgebied voornamelijk Zeeland was. Sinds maart 2023 is mijn uitvalsbasis veranderd naar het kantoor in Etten-Leur en is mijn werkgebied ook meer daar omheen georiënteerd.

 

Je bent als Accountmanager veel in contact met klanten in de regio. Wat spreekt je hierin zo aan?

Wat ik zo leuk vind aan mijn rol is de afwisseling in werkzaamheden en diversiteit aan werkgevers. Ik merk bovendien dat de opgebouwde klantrelaties steeds sterker en diepgaander worden, wat mij veel energie en voldoening geeft. We leren elkaars behoefte en werkwijze beter kennen en er ontstaat steeds meer een gevoel van gelijkwaardige samenwerking. De inzet als sparringpartner en het verlengstuk van HR te mogen zijn, dat voelt voor mij als een eer.

Daarnaast breng ik in mijn rol graag de juiste mensen met elkaar in contact. Niet alleen de werkgever met de professional, maar ook met een van mijn collega’s met ieder hun eigen HR-specialisme.

 

Hoe ga jij het gesprek aan met klanten? Op welke onderwerpen haak je in of ga je vooral aan?

In gesprek met een klant verplaats ik me in hun situatie, door heel open het gesprek aan te gaan. Hoe ziet de huidige werksituatie eruit? Hoe ziet het team eruit? Welke behoefte leeft daar? Wat heeft het team nodig en wat gaat juist averechts werken? Wanneer is iemand de juiste aanvulling voor het huidige team?

Ik stel in alle gevallen de mens centraal, wat beide kanten opgaat: de werkgevers- én werknemerskant. Ik ben echt een gevoelsmens én visueel ingesteld. Het werkt voor mij daarom heel goed om de werksituatie te kunnen zien en ervaren om het vervolgens zo goed mogelijk over te kunnen brengen op collega’s of professionals die wij spreken.

Bovendien, door open het gesprek aan te gaan met de klant, worden andere achterliggende behoeften ook zichtbaar en ontstaat daarover een mooi nieuw gesprek.

"Stop met denken ‘Zo hebben we het altijd gedaan…’. Niets is zo veranderlijk als de mens én de arbeidsmarkt."

Anne Panis

Je geeft aan met zowel werkgevers als werknemers aan tafel te zitten. Twee ‘kanten’ als je het hebt over de krapte in de markt. Ondanks dat de krapte gelukkig wat minder wordt dan eerst, is deze er nog wel. Hoe kijk jij hier tegenaan? Wat merk je daarvan?

Mensen durven meer kritischer naar hun werkgeluk te kijken. Dat maakt dat ze verder kijken dan hun huidige baan en/of werkgever, maar óók kritisch zijn in hun vervolgstap. Ze maken niet zomaar een keuze voor iets anders en daar willen ze serieus in genomen worden.

Dus tijdens een kennismaking met een professional gaan wij ook open en eerlijk het gesprek aan. Wat mist diegene nu en wat moet in ieder geval terugkomen in een nieuwe baan? En dat leg ik transparant voor aan de werkgevers in ons netwerk, zodat verwachtingen aan de voorkant helder zijn voor beide partijen.

 

Wat voor advies geef je werkgevers als het gaat om het aantrekken van personeel in deze markt? Hoe kan jij ze daarbij helpen?

De arbeidsmarkt is continue in beweging, net als de behoefte van werknemer. Sta open voor andermans visie en behoefte en speel daar op in. Durf hier met een open blik naar te kijken, veranderingen te omarmen en daar als bedrijf van te leren en groeien. Tuurlijk wil je blijven vasthouden aan je normen en waarden, maar laat daardoor het menselijke kapitaal van je organisatie niet lopen. Behoefte aan nieuwe inzichten en te sparren over een juiste balans daarin? Leuk! Daarover ga ik graag met je in gesprek.

 

Welke dingen raad je werkgevers af om te doen bij het werven en behouden van personeel?

Stop met denken ‘Zo hebben we het altijd gedaan…’. ‘Waarom bereik je jouw nieuwe collega niet via een advertentie in de regionale Bode? Waarom is een werkweek van 40 uur niet meer de norm?’ Sta open voor veranderingen, zet deze om in mogelijkheden en leer hiervan. De arbeidsmarkt zag er 10 jaar geleden héél anders uit, sterker nog, vorige week ook en die kan er morgen wéér heel anders uitzien. Niets is zo veranderlijk als de mens én de arbeidsmarkt.

 

Voor welke vraagstukken kunnen werkgevers voornamelijk bij jou terecht?

Voor werkgevers sta ik open voor veel diverse vraagstukken. Belangrijke vragen zijn bijvoorbeeld ‘Wat is goed werkgeverschap?’ en ‘Op welke wijze kan ik het menselijk kapitaal van mijn organisatie aantrekken en behouden?’ En natuurlijk voor de professionals sta ik ook klaar, vooral als ze de vraag hebben hoe ze het plezier in hun werk kunnen behouden of terugkrijgen.

Hoe kunnen ze het beste met jou in contact komen?

De koffie staat bij Modoc altijd klaar om samen het gesprek aan te gaan over goed werkgeverschap. Natuurlijk kom ik ook graag langs bij een organisatie zelf, zodat ik meteen een duidelijk beeld heb. Bel mij of stuur een e-mail en we plannen iets in.

Anne Panis