Onboarding
Wat is onboarding?
Onboarding is het instroomproces van nieuwe medewerkers binnen een organisatie, waarbij ze kennismaken met de cultuur, werkzaamheden en collega’s. Het doel van onboarden is om nieuwe werknemers zich onderdeel te laten voelen van het bedrijf en ze hun rol snel eigen te maken.
Een proces dat op tactische wijze is verankerd in de werkcultuur en met volledige aandacht voor de nieuwe medewerker is ingericht, zorgt voor succes op de lange termijn. Samen gaan we voor een zachte landing van de nieuwe collega.
Wist je dat...
… 65% van de mensen die beginnen aan een nieuwe baan, binnen 91 dagen alweer op zoek is naar iets anders? Cijfers die confronterend zijn, maar vooral zorgen voor kansen bij werkgevers. Wij helpen je om deze kansen met beide handen aan te pakken. Goed onboarden is een proces dat gemiddeld 6 tot 12 maanden in beslag neemt.
De drie stappen binnen een onboardingsprogramma
Aandacht is het toverwoord in elke stap binnen het onboardingstraject.
Onze werkwijze
Maatwerk
Dat is wat we leveren in het onboardingsproces. Elke werknemer is anders en heeft daarom ook behoefte aan een andere benadering. Waar de één graag losgelaten wordt, heeft de ander wat meer kaders nodig. De basis daarentegen is voor iedereen hetzelfde: aandacht. Dit begint al op het moment van contract tekenen en loopt het gehele dienstverband door met de zwaarte van het onboarden in de eerste 6 maanden.
Verwachtingen
Het afstemmen van wederzijdse verwachtingen is de start van het onboardingsproces. De verwachtingen vervolgens waarmaken is de basis voor een succesvolle arbeidsrelatie. Met als belangrijk doel dat nieuwe collega’s een fijne landing ervaren, je een goede verdieping maakt met de doelstellingen en visie in je onderlinge relatie én de verbinding met collega’s en het team.
Gesprekscyclus
We maken samen met jou als werkgever een blauwdruk voor een effectieve gesprekscyclus. Het verankeren van gesprekken met je medewerkers binnen je cultuur en je rol als werkgever is cruciaal om het vertrouwen, de betrokkenheid en de ontwikkeling van je medewerkers te krijgen en te behouden. Altijd met oprechte aandacht en interesse.