Whatsapp in ons recruitmentproces

Dat de arbeidsmarkt krap is, weten we ondertussen wel. Dat het daarom lastig is om (young) professionals te bereiken is ook geen verrassing. Dit zorgt ervoor dat op de ‘oude manier’ werven niet meer voldoende is. Een vacature delen en hopen dat er iemand reageert is verleden tijd. Wat werkt dan wel? Actief op zoek gaan naar de juiste kandidaat en het sollicitatieproces zo gemakkelijk mogelijk maken, je leest hier hoe wij dit aanpakken.

 

Denken in kansen

Wat is wél mogelijk in tijden dat het lastiger is om als werkgever de juiste professionals te bereiken? Het recruitmentproces onder de loep nemen is een van de eerste stappen die wij hebben gemaakt. Zowel in hoe we onze gesprekken voeren als het inzichtelijk maken van de stappen die de professional maakt voordat ze met ons in contact komen. Er zijn meerdere ‘touchpoints’ nodig om ervoor te zorgen dat een professional overgaat tot een sollicitatie. In een krappe arbeidsmarkt is het extra belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren:

 

  • Informatie delen; wat heb je te bieden, wie ben je etc.;
  • Vertrouwen winnen; de lange termijn visie aanspreken;
  • Het sollicitatieproces laagdrempelig maken omdat er voor jou tien anderen zijn;
  • Snelheid toevoegen in het proces. Iedere drempel wegnemen om verlies van aandacht tegen te gaan;
  • Digitaliseren en automatiseren op vlakken waar dit kan en past binnen je cultuurwaarden. Om snelheid te behouden en mee te gaan in de wens van de nieuwe generatie.

 

Deze inzichten en vooral het handelen hiernaar is niet in één dag geregeld. Dit kost tijd om het volledig in je proces te integreren. Een omslag die het wel waard is omdat het uiteindelijk naar betere resultaten leidt. De mogelijkheid om te solliciteren via Whatsapp was de ontbrekende factor in ons proces. Dit hebben we dan ook vrij recent toegevoegd om met alle factoren van solliciteren rekening te houden.

 

Whatsappen binnen recruitment

Het gebruik van Whatsapp binnen ons proces was al een tijd aan de gang. Met een Business Account konden we kandidaten bereiken en zij ons. Het nadeel hiervan is dat dit vanaf één telefoon gebeurt en dat we dus niet allemaal tegelijk met Whatsapp konden werken. Daarnaast werd het niet automatisch gelogd in ons ATS systeem, wat ervoor zorgde dat we veel tijd kwijt waren aan het vastleggen van deze appjes.

 

De oplossing? De Whatsapp API via Joboti! Een koppeling van Whatsapp met ons ATS systeem Bullhorn, mogelijk gemaakt door Joboti. Waarom we deze variant van Whatsapp wilde gebruiken, spreekt voor zich door de cijfers die Joboti met ons heeft gedeeld:

  • 9,1 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks Whatsapp;
  • Meer dan 90% opent een Whatsapp bericht;
  • 40-50% van de kandidaten reageert binnen één uur via Whatsapp;
  • Alle gesprekken worden gelogd in een systeem;
  • 70% meer snelheid in je proces door het gebruik van Whatsapp en een virtuele assistent.

 

Naast deze feitjes, is het ook mogelijk om met zijn allen vanuit één systeem te werken, wat een van onze grootste behoeftes was.

 

Drie Whatsapp integraties

Joboti biedt een aantal opties aan om Whatsapp te integreren in het werkproces. Wij hebben bewust gekozen voor drie opties: Solliciteren via Whatsapp, Jobalerts uitsturen en de Smart Inbox. Deze laatste optie is een apart platform binnen ons ATS systeem, waardoor we rechtstreeks met kandidaten kunnen appen. Hierdoor kunnen we snel handelen, omdat appjes veel sneller en vaker worden gelezen (onder werktijd) dan mailtjes of het opnemen van een telefoon. Het zorgt voor versnelling in ons proces, we houden het contact eenvoudig en laagdrempelig én we kunnen snel inhaken op gebeurtenissen.

 

Solliciteren via Whatsapp

Naast dat het Whatsappen ons interne proces versnelt en verbeterd, is het van groot belang dat ook de kandidaat een verbetering moet ervaren. Met deze krappe arbeidsmarkt, willen we de drempel zo laag mogelijk maken om over te gaan tot een sollicitatie. Hoe makkelijk is het om met een paar stappen te solliciteren via Whatsapp? Je voert je nummer in en krijgt automatisch via de app een aantal vragen die je mag beantwoorden. Denk aan naam, mailadres, postcode en eventueel het uploaden van een CV (zeker niet verplicht). Ook kunnen we meteen de AVG opvragen en last but not least, ook dit wordt automatisch in ons systeem gelogd.

 

Dat het solliciteren via Whatsapp goed aanslaat, werd al snel duidelijk toen we na een dag livegang de eerste sollicitatie al binnenkregen. Daarna volgde de rest snel op!  Met een nieuw systeem is het van belang te blijven evalueren en optimaliseren. Dit zullen we de komende tijd ook zeker blijven doen, zodat het recruitment- en sollicitatieproces continue in beweging blijft.