Werkplezier, waarom en hoe?

 

Je week bestaat gemiddeld uit: 76 uur vrije tijd, 56 uur slaap en 36 uur werk. Een groot gedeelte van je week besteed je aan je werk, het is daarom belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt. Het gezegde ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’ weegt ook op de werkvloer zwaar mee.

Het is belangrijk om jouw beleving van werkdruk te transformeren naar werkplezier. Bezig zijn met jouw werkgeluk geeft voldoening, zorgt voor energie en leidt tot een betere prestatie. Het onderzoek van de Universiteit van Warwick in Engeland wijst uit dat medewerkers zelfs productiever zijn als ze plezier in hun werk ervaren. Gelukkige medewerkers zijn 12% productiever dan het gemiddelde, waarbij de ongelukkige medewerkers 10% minder productief zijn.

Al met al is werkplezier een belangrijk aspect om bij stil te staan. Wat motiveert jou? Wat is de reden dat je in de ochtend uit bed komt? Hoe creëer je nu voor jezelf plezier op het werk? Wat geeft jouw plezier en waar krijg je energie van?

3 factoren die bijdragen aan werkplezier

Voor zowel werkgevers als werknemers is ‘plezier in je werk’ een van de belangrijkste thema’s in deze tijd. Werkplezier betekent dat je met plezier je taken verricht en dat je energie haalt uit je werkzaamheden. Je kan dit gerust bevlogenheid noemen. Er zijn drie factoren die bijdragen aan jouw werkplezier, namelijk je authentieke wensen, je vaardigheden en de match met je werkomgeving.

  1. Je werk heeft een goede connectie met je werkelijke wensen: doe je werk wat aansluit bij je authentieke wensen? Dan ben je er meestal ook extra goed in en krijg je er enorm veel energie van. Vaak liggen hier dan ook jouw talenten. De basis ligt hierin verscholen: je talenten ontdekken.
  2. Past het werk bij je vaardigheden? Twee pijlers die werkplezier beïnvloeden; het gevoel dat je vaardigheden bezit, dus je talenten erkennen en aanvullend hierop zou je een mate van uitdaging moeten ervaren in je werk. Als die er is, zit je in een flow.
  3. Past de organisatie goed bij je? Om echt plezier en energie te ervaren, is het belangrijk om bij een bedrijf te werken waarbij je achter het product of dienst staat, waarin de werkcultuur bij jouw wensen aansluit en jullie dus goed matchen met elkaar.

Verantwoordelijk voor je eigen werkgeluk

Werkgeluk ervaren is persoonlijk. Waarbij de één het beste functioneert met meer vrijheid, heeft de ander juist meer behoefte aan regelmaat. De vraag die je jezelf mag stellen is: waar word jij als persoon gelukkig van? Hoe beter jij weet wat je nodig hebt in je werk en wat je zoekt in een werkgever, hoe beter je dit kan afstemmen met jouw leidinggevende.

Het is dus de kunst voor de werkgever om hierin een werkcultuur te bieden dat talenten van werknemers centraal staan. Dit is niet van de één op de andere dag geregeld en zal de komende jaren meer uitgerold worden, als de werkgever er al voor open staat.

Binnen Modoc leggen staat dit thema ieder jaar centraal. We stimuleren collega’s om hun talenten te ontdekken en te ervaren wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Zo zetten we de collega’s in hun kracht en is niet iedere Accountmanager dezelfde Accountmanager. We investeren daarmee op duurzame inzetbaarheid en pleiten voor een gemotiveerd en bevlogen team want dit presteert beter, is productiever en zorgt voor een fijne sfeer op de werkvloer. En met een knipoog zeggen we: is je medewerker niet bevlogen, dan is die ook zo weer weggevlogen.

Waarom je het beste NU kunt investeren in jouw werkgeluk

Momenteel opereren we in een kandidatenmarkt. Dit geeft aan dat de werknemer een goede positie op de arbeidsmarkt heeft omdat er meer vacatures zijn dan geschikte kandidaten. Als werknemer kun je jouw verwachtingen makkelijker op tafel leggen en in gesprek gaan over jouw wensen. In tegenstelling tot een aantal jaar geleden, waarbij je toen nog moeite moest doen om op te vallen tussen 100 andere sollicitanten. Dus voor jou tien anderen.

Het is daarom écht nu de beste tijd om de verantwoordelijkheid voor je eigen werkgeluk te pakken door dit op de werkvloer zelf te creëren. Ga ontdekken waar jouw talenten liggen. Maak dit bespreekbaar met je leidinggevende en zorg dat je terugkerend gesprekken hebt over je voortgang en ontwikkeling.

Wil je weten hoe Carlijn, onze Data Marketeer van Recruiter binnen Modoc doorstroomde naar Data Marketeer? Lees haar verhaal hier!